Artiklar om: Reklam och marknadsföring

Reklam och marknadsföring

Reklam och marknadsföring av spel är ett ständigt samtalsämne, och mycket tyder på att vi människor påverkas av reklam även om vi sällan vill medge det när vi tillfrågas.

Idag är reklam och marknadsföring av spel ett relativt outforskat område, och reklamens påverkan på spelande och spelbeteende är ett komplicerat forskningsområde. Det man vet är att reklam för spel påverkar attityder, kan normalisera spel som aktivitet och få oss att spela mer (Abarbanel et al, 2016; Binde, 2014; Gainsbury et al, 2015a; 2015b; 2016; Hing et al, 2014a; 2014b; 2017; Lamont et al, 2015; Lemarié et al 2015; Sproston et al 2015). Spelbranschens intresse- och branschorganisationer har antagit egna riktlinjer för reklam och marknadsföring som följs av medlemmarna.

Artiklar om: Reklam och marknadsföring

Self‑Reported Negative Infuence of Gambling Advertising in a Swedish Population‑Based Sample

Wagering Advertisements and Inducements: Exposure and Perceived Influence on Betting Behaviour

Markedsføringens effekt på spilling av pengespill og pengespillproblemer

Marketing of Sports Betting and Racing.

Temptation and prevention provided by the gambling industry: Main and interactive effects on gamblers